၆။ ဇာတိ ၊ နတ်ေမာက် မေကွးခရိုင်။
သူ့အရပ်သူ့ရွာ ၊သူ့ဇာတိ အေြကာင်းကို အစပျိုးလိုက်၍ ေပေလာမသိ။ ကိုသက်ခိုင်၏ မျက်လံုး များသည် အေရာင်ေတာက် လာဟန်ရှိ၏။ သူ့မျက်နှာသည် တစံုတခုကို အခိုင်အမာ ဆံုးြဖတ်ြပီး သည့် တက်ြကွေသာအမူအရာသို့ ရုတ်ြခည်းေြပာင်းလဲ လာ သည်။ ဤတွင်သူ့ ဘဝဇာတ်လမ်းရှည်ြကီးကို စတင်ေနာက်ေြကာင်းြပန်ေလေတာ့၏။
“ ကျေနာ့်ကို နတ်ေမာက်မှာ ေမွးတာဗျ။ ေမွးချင်း ရှစ်ေယာက်မှာ ေလးေယာက်ေြမာက် ေပါ့။ကျေနာ့် အထက်က တေယာက် ကိုေပါဆိုတာက အဘိုးေမာင်းတဲ ့လှည်းေပါ်ကေန အဆင်းမှာ လှည်းဘီး ေအာက်ေရာက်သွားြပီး ငါးနှစ်အရွယ် ေလာက်က ဆံုးသွားရှာ တယ်၊ကျေနာ်တို့ရွာနံမည်က မှိုက်ပင်တဲ့ ၊မှိုက်ပင်ဆိုတာ သစ်ပင်ြကီးတမျိုးရဲ့နာမည်ဗျ။ နတ်ေမာက်ဘူတာ ကေန ေလးအိမ်ဘူတာေကျာ်ြပီး သားြမားဘူတာမှာ ဆင်းရတယ် ၊ ဘူတာစဉ်နာမည်ေတွကလည်း အထူးအဆန်းေတွလို့ေြပာလို့ရတယ်။ ဘာတဲ့ ၊ ဓားေတွလှံေတွချွန်တဲ့ေနရာကို ဒလန့်ညွှန်တဲ့ ၊ သားေတာ်ေတွအများြကီးစုေနခဲ့တဲ့ ေနရာကိုသားြမားတဲ့။ ကျေနာ်ြကားဘူးသေလာက် အေလာင်းဘုရားစစ်ချီတုန်းက ေပးခဲ့တဲ့ နာမည်ေတွလို့ဆိုတယ်၊
သားြမားဘူတာကေန နှစ်တိုင်(ေလးမိုင်)ေလာက်လှည်းလမ်းအတိုင်းသွားရင် ကျေနာ်တို့ ရွာကို ေရာက်တယ်၊ ရွာနဲ့ ဘူတာ ြကားမှာ ထင်ထင်ရှားရှား ရှိေနတာကေတာ့ သက်တမ်း ေလးငါးရာထက်မနည်းတဲ့ ေဖျာက်ဆိပ်ပင်ြကီးပဲ။တကယ့်ကို ဧရာမ သစ်ပင်ြကီးဗျာ ၊လမ်း တေလျှာက်လံုးယာခင်းေတွချည်းပဲ ။ပိုင်းတန်းတို့ ခရိုးတို့ မှာ ဩဇာပင်ေတွ ဒင်းြကမ်း၊ အညာ ေဒသ ဆိုေတာ ့မကျည်း၊ဇီး၊ ထေနာင်းပင် ေတွ ေပါတယ်ဗျ။
ရွာမှာ ယာသမားချည်းပဲဗျာ။ပဲနှမ်း တသီးပဲစိုက်လို့ရတယ်။ စိုက်ချိန်မဟုတ်ရင် လူး၊ ဆပ်၊ ေြပာင်းတို့ ခရမ်းချည်တို့ ြကဲထားလိုက်ြကတာပဲတဲ့၊ လူးတို့ ဆပ်တို့ဆိုတာလား၊ နှံစားသီးနှံ တမျိုး ေပါ့ဗျာ။ ဆန်ေစ့နဲ့တူတဲ့ အေစ့ေသးေသးေလးေတွဗျ။
အေမေြပာဘူးတာေတာ့ ဂျပန်ေခတ်က အစားအေသာက်ရှားပါးတုန်းမှာ လူးတို့ဆပ်တို့ ေြပာင်းတို့ကို ဖရံုသီးတို့ သခွားသီးတို့နဲ့ ြကိုြပီးစားခဲ့ရဘူးသတဲ့။လူးဆန်ကို ကျေနာ် စားဘူးပါသေကာဗျာ။ ပူတုန်းစားမှဗျ။ ေအးသွားရင်မာြပီး စားရခက်တယ်။
……………………………….
ကျေနာ် ဟာ ေရှးြမန်မာြကီး မျိုး ဗျ ။ ကျေနာ်ေမွးတဲ ့ရွာမှာ တရုတ်ကုလား မဆိုထားနဲ ့။
ရှမ်းချင်း ကချင် ကရင်ကယား တေယာက်မှ မရှိဘူး။တခါတခါ ရွာကို ဧည့်သည်တရုပ်ကုလား လာရင် အထူးအဆန်းြဖစ်ြပီး ထွက်ြကည့်ြကတဲ့ အထိ၊ ကျေနာ်မှတ်မိတာတခုက ေဆးြမစ် လာေရာင်းတဲ့ ရှမ်းေဘာင်းဘီ ရှမ်းခေမာက်နဲ့ လူေတွကို တရွာလံုးက ရဲရဲ မြကည့် ရဲြကဘူး၊ ဘာတဲ့ ၊ပညာေတွဘာေတွ ဘာေတွ တတ်လို့ဆိုလား၊ အယူသီးြပီး ေခတ်ေနာက်ကျတယ် ဆိုပါစို့ဗျာ၊ ေနာက် ကျေနာ်တို ့ရွာမှာ ထူးြခားတာေတာ်ေတာ်များများ ရှိတယ်“
……………………………..
လင်ကွာ မယားကွာ မရှိဘူး ဗျာ။ ေနာက်ေယာကင်္ငျားယူတာ ၊ ေနာက်မိန်းမ ယူတာ မရှိဘူး။အိမ်ေထာင်ေရးေဖာက်ြပန် မှု ဆိုတာ မြကားဘူး သေလာက်ပဲ။ တချို ့အိမ်ေထာင်သည်ေယာကင်္ငျားလုပ်သူေတွ ေလးငါးဆယ် နှစ် ေအာက်ြပည်ေအာက်ရွာ ရန်ကုန်လို အထက်မန္တေလး တို ့လိုေဒသ ေတွမှာ အလုပ်သွားလုပ်လည်း အိမ်ေထာင်ေရးနဲ့ ပတ်သက်လို့ ဘာြပဿနာမှ မရှိဘူး။
ေနအံုး။ ေရှးြမန်မာြကီး လို ့ေြပာတာ အေြကာင်းရှိတယ် ဗျ။ ချစ်ဦးညို ရဲ ့လကင်္ငါဒီပ ချစ်သူဇာတ်လမ်းထဲက အာရိယန်နဲ ့ ြဒာဗီဒီယန် ဆိုတာ ြကားဘူးတယ် မဟုတ်လား။ြဖူြပီး ရှည်တဲ ့အုပ်စုနဲ ့မဲြပီး ပုတဲ ့အုပ်စုေလ။ ကျေနာ်တို ့ရွာမှာလည်း အဲဒီလို အုပ်စု နှစ်ခုကွဲေနတယ်။ဒါေပမဲ ့မဲတာက ကုလားေတွမဲ တာနဲ ့မတူဘူး။ အသားညိုတယ် ေြပာရမယ် ထင်တယ်။ေနာက်တခု က ြဖူြပီး အရပ်ြမင့်တဲ ့အုပ်စုက အစဉ်အဆက် အုပ်ချုပ်သူ သူြကီး မျိုးရိုး ဗျ။ကျေနာ့်အေဖ က အဲဒီအုပ်စု က ေပါ့။ သူ ့ဦးေလးက သူြကီး ဦးချစ်ခိုင်ေလ။
သူြကီး အမ ေဒါ်ေရွှဘွဲ ့က ကျေနာ့်အဖွားေပါ့။ သူညီမက ေဒါ်ေရွှလဲ ့တဲ့ ။ကျေနာ်စိတ်ထဲ သူတို့ ေနတာ ထိုင်တာြကည့်ရတာနည်းနည်း နန်းဆန်ေနသလားလို ့။ေနာက်ေနပံု ထိုင်ပံုကလည်း နည်းနည်း ြကီးကျယ်ြကတယ် လို ့ကျေနာ့်စိတ်ထဲ ထင်မိတယ်။ ကျေနာ် ့ အရပ်ေြခာက်ေပ နီးပါး ရှိတာက အေဖ့ဘက်နွယ်လို ့ြဖစ်မယ်။
………………………………..
ေနာက် ကျေနာ်တို ့ရွာကို ဘယ်ပုလိပ်ဘယ်ရဲမှ မလာဘူးဘူး။ ရွာသူြကီး အဆံုးအြဖတ်ပဲ။ဘာကွန်ပလိမ်း ။ ဘာအယူခံမှ မရှိဘူး။ ဘယ်လို ဆံုးြဖတ် သလဲ ဟုတ်လား။ ေအးဗျ။ မီး တို ့ေရတို ့နဲ ့အဆံုးအြဖတ်ဆိုတာ ခင်ဗျား ြကားဘူးလား။ကျေနာ်တို့ ရွာမှာ အမှုအခင်း အြငင်းအခုန်ြဖစ်ရင် ေရတို့မီးတို့ နဲ့ ဆံုးြဖတ်ခဲ့ြကတယ်ဆိုပဲ၊အမှုြဖစ်ရင် ဗျာ။ သူြကီး အိမ်ေခါ် ။ဖေယာင်းတိုင် နှစ်တိုင်ကို အမှုသည် နှစ်ေယာက်ေရှ ့မှာတြပိုင်တည်း ထွန်းြပီး သစ္စာြပုြကရတယ်။ မှန်တဲ့သူ ရဲ ့ဖေယာင်းတိုင် ကအရင်ြငိမ်း တယ်ေပါ့။ ေရနဲ ့ေတာ့ ကျုပ်ေသချာမမှတ်မိေတာ့ဘူး။ မီးနဲ ့က အေမကိုယ်တိုင် ြကံုဘူးလို ့ေြပာ ြပတာမှတ်မိေနတယ်။
………………………………..
ေနအံုးဗျ။ ထူးထူးဆန်းဆန်း လူပျိုအပျို ကိစ္စ ရှိေသးတယ်။
ေယာကင်္ငျားေလး တေယာက်က မိန်းခေလး တေယာက်ကို ြကိုက်လို ့ေအာင်သွယ်ေတွ ဘာ ေတွနဲ ့ ြကိုးစားလို ့မှ မရရင် အဲဒီ မိန်းကေလး ယာကအြပန် ရွာြပင်တေနရာရာမှာ ဇွတ်ဆွဲ လို ့ ရသတဲ ့ဗျာ။ အဆွဲ ခံရရင်ေတာ ့ ယူလိုက်ြကတာ များတယ်။ ဒါမှ သေဘာမတူ ရင်၊ ဆက်ြငင်း ေနရင် မိန်းကေလး ဘက်က ေတာင်းသေလာက် ေလျာ်ေပေတာ့ တဲ ့။
ဘယ်လို ထံုးစံြကီး လည်းေတာ ့မသိဘူး။ ကျေနာ်အေမ ့ကို ဒီထံုးစံ အေြကာင်း ေမးေတာ ့ သား ရယ် တစ်ေထာင် တေယာက်ပါ။ ြဖစ်ခဲ ပါတယ် ။ ထံုးစံက ေတာ ့ရှိတာ အမှန်ပဲ တဲ ့။တခါတခါ မိန်းမေဒွ(အညာ စကား မိန်းမေလး)ေတွ ကလည်း အိမ်က သေဘာမတူ ေလာက် လို ့ သူ ့တို ့ကိုယ်တိုင် ဆွဲခိုင်းတာ လည်း ရှိတယ်တဲ ့။
…………………………………
အဲဒီ အေလ့အထေတွ ကို ြကည့်ရင် ဗိုလ်ချုပ်ေအာင်ဆန်းက သူ ့အမျိုးဆက်ေတွ တရုတ်ေတွ ဝင်တိုက်လို့ပုဂံြပည်ပျက်တဲ ့အချိန်မှာ နတ်ေမာက်မိဖုရား က ေနာက်လိုက်ေတွနဲ ့အတူ နတ်ေမာက်ကို ြပန်လာ ြပီးရွာေတွတည် ေနခဲ့တယ် ဆိုတာ ေတာ်ေတာ် ြဖစ်နိုင်ေြခများတယ် ။ ေရ နဲ ့မီးနဲ ့ဆံုးြဖတ်တာ လား။အခုေတာဘယ်ရှိေတာ ့မလဲ ဗျာ။ အေမကို ဆံုးြဖတ်တုန်း ကေတာင် အေမနဲ ့ြပဿနာ ြဖစ်သူ ့ရဲ ့ဖေယာင်းတိုင်ကိုသူြကီးကေတာ်က အေမမသိ ေလာက်ဖူးထင်ြပီးြငိမ်းပစ်ခဲ့ တယ်တဲ့။ သူြကီးကေတာ်လည်း ကျေနာ်တို့ အမျိုးပါပဲဗျာ။
ဟုတ်တယ် ၊အေမက အရပ်ပုတယ်။ အသားညိုတယ်။ သူတို ့အြဖူရှည် မျိုးနဲ ့လည်းြဖစ်။ ကျေနာ့်အေဖက မန္တေလး ေရာက်ေနတုန်း ဆိုေတာ ့အေမ့ ခမျာ ရိုးရိုး အအ နဲ့ အေဖ့အမျိုး ေတွ အနိုင်ကျင့်တာ ခံခဲ့ရတယ်လို့ ကျေနာ်နားစွန်နားဖျားြကားဘူးတယ်။ကျေနာ့် ရဲ ့မဟုတ် ရင် ၊မခံချင် တဲ ့စိတ်ဟာ အဲဒီကိစ္စ ေတွနဲ ့လည်း စတင်ပါတ်သက်နိုင် တယ် ဗျ။
…………………………………
ေနာက် ရွာက ဆီတအိုးဟာ ြမို ့မှာချိန်ရင် ၁၁ ပိသာ ရှိတယ်။ အေလးတင်းေတာင်း ချိန် တွယ်တဲ ့စနစ်က ထူးြခားေနတယ်။ ဝယ်ေဈးအတိုင်း ြပန်ေရာင်းရင် တဆယ်ြမတ်ေသး တယ်။ ဒီအေလးချိန် စံနစ်ေပျာက်သွားတာ ေတာ့ သိပ်မြကာေသးဘူး။၁၉၇၀ ခုနှစ်ေလာက် အထိ ရှိ ေနေသးတယ်။ ကျေနာ့် ဦးေလးေတွ ရန်ကုန်တက်ြပီး ဆီေရာင်း တာကျေနာ်မှတ်မိ ေနတုန်း။
ေနာက်တခု က အေြကွးေပးရင်ယူရင် ေပးတဲ ့သူက မမှတ်ဘူး။ ယူတဲ့သူက မှတ်ရတယ်။ ေပး တဲ ့သူက ြပည့်ေအာင်လည်း ချိန်သွားအံုး ဆိုြပီး ေြပာရံုပဲ။ လူကိုယ်တိုင် လာ ြပီး ချိန် တွယ်မ ေပးဘူး။
…………………………………
ေနာက် ယာထွန်ရင် လက်စားလိုက်ြပီး ထွန်ြကတာ ဗျ။လက်စားလိုက် တယ်ဆိုတာ ဗျာ။ သူ ့ ယာထွန်မဲ ့ေန ့မှာ သူက လိုက်ထွန် ေပး။ ကိုယ့်ယာထွန်တဲ ့ေန ့ကျေတာ့ သူက လိုက်ထွန် ေပးေပါ့။
ကျန်ေသးတယ်။ ြမို ့က အမျိုးေတွ ရွာလာလည် လို ့ေရာင်းစရာ ချစရာ ပါလာ ရင် ၊ ေဈးနှံုး ေြပာ ြပီး အိမ်ေရှ ့ကွပ်ပျစ် ေပါ်မှာ တင်ထားလိုက် ရံုပဲ။ ကိုယ့်ဘာသာ ချိန်တွယ် ယူြပီး ြပန်မဲ ့ ေန ့ေငွြဖစ်ြဖစ် ပဲနှမ်း ြဖစ်ြဖစ် လာပို ့တာပဲ။
ေအာ် .. ကျေနာ် ့တို ့ရွာမှာ ေငွကိုင်ြပီး သိပ်မသံုးြကဘူး ဗျ။ ပဲနဲ ့နှမ်းနဲ ့လဲြကတာ။ ရွာက ေဈးဆိုင် ဆိုလည်း ဒီအတိုင်းပဲ ဒံုးေြခာက် (ပုဇွန်ေြခာက်) တစလည် (နို ့ဆီ နှစ်ဗူး) ဘိုး ဆို တာမျိုးေပါ့။ ဘယ်ပစ္စည်း မဆို ပဲနဲ ့နှမ်းနဲ ့လဲ လို ့ရတယ်။
………………………………
ရှင်ြပု အလှူကျေတာ့လည်း တဘာသာဗျ။ တေယာက်ေယာက် ရှင်ြပု အလှူ လုပ်မယ် ဆိုရင် တရွာလံုးက ဝိုင်းြပီး အလှူေငွ ထည့်ြကတာ။ တခါတေလ ဝိုင်းလှူတာက များ ေနလို ့ မူရင်း အလှူ ရှင်က ကျုပ်ဘာသွား လှူေတာ့မလဲ တားယူ ရတဲ ့အထိ။တရွာလံုး ပါတ်ချာလည် အမျိုး ြဖစ်ေနတာ လဲ ပါတယ် ဗျ။အဲ .. မဂင်္ငလာေဆာင်နဲ့ နာေရးကျေတာ့ ဧည့်သည်ေတွက ေငွကူ တဲ့ အေလ့မရှိြပန် ဘူးဗျာ၊ ဒီကိစ္စေတွမှာ အမျိုးရင်းေတွ ဝိုင်းရှင်းြကရသတဲ့။
ဧည့်သည်များရွာေရာက်လာ ရင် တအိမ်တနပ် ထမင်းစား ဖိတ်ေတာ့တာပဲ ။ ဘယ်သူ့အိမ်ကိုဘယ်ေန့ ၊မနက်စာက ဘယ်အိမ်၊ ညစာက ဘယ်အိမ် ဆိုြပီး သူတို့ဖာသာ ညှိြပီး ဇယားဆွဲြကေတာ့တာ ၊မလာလို ့ေတာ့ အိမ်ေရှ ့ လာထိုင်ေစာင့်ြပီး ေပ ေခါ်ေနေတာ ့ တာပဲ။ မေတာ်တဆ ြပန်မဲ့ရက်က ကပ်ေနြပီး ထမင်းစားဖိတ်တာ နှစ်အိမ်ထပ် ေနလို ့ကေတာ့ ပထမ အိမ် ထမင်းဝိုင်းေဘးအထိလိုက်လာြပီး ငုတ်တုတ်ထိုင်ေစာင့်ြကတာ၊ ကျုပ်တို ့ အိမ်မှာ စားဘို ့ ချန်အံုး။ အဝ မစားခဲ ့နဲ ့။ ဒီမှာ ချက်တဲ ့ဟင်းနဲ ့မတူေအာင် ချက်ထားတာ ၊ လုပ်တဲ ့ အထိ။
………………………………
ကျုပ်တို ့ရွာက ေတာ်ေတာ် ေတာ့ ေခါင်တယ် ဗျာ။ ကတ္တရာ မရှိဘူး။ သဲထူထူ လမ်းဆိုေတာ ့ စက်ဘီးတို ့ ဆိုင်ကယ်တို ့လည်း စီးမရဘူး။ ဖိနပ်စီးြပီး လမ်းေလျာက်ရင်ေတာင် သဲက ေနာက်ေကျာ ဖက် ဂုတ်ပိုး ထဲ ဝင်တဲ့ အထိ သဲထူတယ်။
ေအးေပါ့ ဗျာ။ ထွန်စက်လာလို ့တရွာလံုး ထွက်ြပီး ဝိုင်းြပီး ြကည့်ြကတာ ေကျာင်းပိတ် ရ တယ် ဆိုတဲ ့ ရွာမျိုးေပါ့။ နတ်ေမာက်နဲ ့လား။ ၁၀ မိုင်ေလာက်ေဝးတယ်။ မြဖစ်မေန နတ် ေမာက်သွား စရာရှိ ရင် ထွန်စက်က ကျေနာ်တို ့ရွာက မာစီးဒီးေပါ့။
……………………………..
ဗိုလ်ချုပ်ေအာင်ဆန်း အိမ်လား ၊ ေရာက်ဖူးတာေပါ ့ ဗျာ။
ရုပ်ပံု။ ။ ဂူဂဲလ်
အေမေြပာဘူးတာေတာ့ ဂျပန်ေခတ်က အစားအေသာက်ရှားပါးတုန်းမှာ လူးတို့ဆပ်တို့ ေြပာင်းတို့ကို ဖရံုသီးတို့ သခွားသီးတို့နဲ့ ြကိုြပီးစားခဲ့ရဘူးသတဲ့။လူးဆန်ကို ကျေနာ် စားဘူးပါသေကာဗျာ။ ပူတုန်းစားမှဗျ။ ေအးသွားရင်မာြပီး စားရခက်တယ်။
……………………………….
ကျေနာ် ဟာ ေရှးြမန်မာြကီး မျိုး ဗျ ။ ကျေနာ်ေမွးတဲ ့ရွာမှာ တရုတ်ကုလား မဆိုထားနဲ ့။
ရှမ်းချင်း ကချင် ကရင်ကယား တေယာက်မှ မရှိဘူး။တခါတခါ ရွာကို ဧည့်သည်တရုပ်ကုလား လာရင် အထူးအဆန်းြဖစ်ြပီး ထွက်ြကည့်ြကတဲ့ အထိ၊ ကျေနာ်မှတ်မိတာတခုက ေဆးြမစ် လာေရာင်းတဲ့ ရှမ်းေဘာင်းဘီ ရှမ်းခေမာက်နဲ့ လူေတွကို တရွာလံုးက ရဲရဲ မြကည့် ရဲြကဘူး၊ ဘာတဲ့ ၊ပညာေတွဘာေတွ ဘာေတွ တတ်လို့ဆိုလား၊ အယူသီးြပီး ေခတ်ေနာက်ကျတယ် ဆိုပါစို့ဗျာ၊ ေနာက် ကျေနာ်တို ့ရွာမှာ ထူးြခားတာေတာ်ေတာ်များများ ရှိတယ်“
……………………………..
လင်ကွာ မယားကွာ မရှိဘူး ဗျာ။ ေနာက်ေယာကင်္ငျားယူတာ ၊ ေနာက်မိန်းမ ယူတာ မရှိဘူး။အိမ်ေထာင်ေရးေဖာက်ြပန် မှု ဆိုတာ မြကားဘူး သေလာက်ပဲ။ တချို ့အိမ်ေထာင်သည်ေယာကင်္ငျားလုပ်သူေတွ ေလးငါးဆယ် နှစ် ေအာက်ြပည်ေအာက်ရွာ ရန်ကုန်လို အထက်မန္တေလး တို ့လိုေဒသ ေတွမှာ အလုပ်သွားလုပ်လည်း အိမ်ေထာင်ေရးနဲ့ ပတ်သက်လို့ ဘာြပဿနာမှ မရှိဘူး။
ေနအံုး။ ေရှးြမန်မာြကီး လို ့ေြပာတာ အေြကာင်းရှိတယ် ဗျ။ ချစ်ဦးညို ရဲ ့လကင်္ငါဒီပ ချစ်သူဇာတ်လမ်းထဲက အာရိယန်နဲ ့ ြဒာဗီဒီယန် ဆိုတာ ြကားဘူးတယ် မဟုတ်လား။ြဖူြပီး ရှည်တဲ ့အုပ်စုနဲ ့မဲြပီး ပုတဲ ့အုပ်စုေလ။ ကျေနာ်တို ့ရွာမှာလည်း အဲဒီလို အုပ်စု နှစ်ခုကွဲေနတယ်။ဒါေပမဲ ့မဲတာက ကုလားေတွမဲ တာနဲ ့မတူဘူး။ အသားညိုတယ် ေြပာရမယ် ထင်တယ်။ေနာက်တခု က ြဖူြပီး အရပ်ြမင့်တဲ ့အုပ်စုက အစဉ်အဆက် အုပ်ချုပ်သူ သူြကီး မျိုးရိုး ဗျ။ကျေနာ့်အေဖ က အဲဒီအုပ်စု က ေပါ့။ သူ ့ဦးေလးက သူြကီး ဦးချစ်ခိုင်ေလ။
သူြကီး အမ ေဒါ်ေရွှဘွဲ ့က ကျေနာ့်အဖွားေပါ့။ သူညီမက ေဒါ်ေရွှလဲ ့တဲ့ ။ကျေနာ်စိတ်ထဲ သူတို့ ေနတာ ထိုင်တာြကည့်ရတာနည်းနည်း နန်းဆန်ေနသလားလို ့။ေနာက်ေနပံု ထိုင်ပံုကလည်း နည်းနည်း ြကီးကျယ်ြကတယ် လို ့ကျေနာ့်စိတ်ထဲ ထင်မိတယ်။ ကျေနာ် ့ အရပ်ေြခာက်ေပ နီးပါး ရှိတာက အေဖ့ဘက်နွယ်လို ့ြဖစ်မယ်။
………………………………..
ေနာက် ကျေနာ်တို ့ရွာကို ဘယ်ပုလိပ်ဘယ်ရဲမှ မလာဘူးဘူး။ ရွာသူြကီး အဆံုးအြဖတ်ပဲ။ဘာကွန်ပလိမ်း ။ ဘာအယူခံမှ မရှိဘူး။ ဘယ်လို ဆံုးြဖတ် သလဲ ဟုတ်လား။ ေအးဗျ။ မီး တို ့ေရတို ့နဲ ့အဆံုးအြဖတ်ဆိုတာ ခင်ဗျား ြကားဘူးလား။ကျေနာ်တို့ ရွာမှာ အမှုအခင်း အြငင်းအခုန်ြဖစ်ရင် ေရတို့မီးတို့ နဲ့ ဆံုးြဖတ်ခဲ့ြကတယ်ဆိုပဲ၊အမှုြဖစ်ရင် ဗျာ။ သူြကီး အိမ်ေခါ် ။ဖေယာင်းတိုင် နှစ်တိုင်ကို အမှုသည် နှစ်ေယာက်ေရှ ့မှာတြပိုင်တည်း ထွန်းြပီး သစ္စာြပုြကရတယ်။ မှန်တဲ့သူ ရဲ ့ဖေယာင်းတိုင် ကအရင်ြငိမ်း တယ်ေပါ့။ ေရနဲ ့ေတာ့ ကျုပ်ေသချာမမှတ်မိေတာ့ဘူး။ မီးနဲ ့က အေမကိုယ်တိုင် ြကံုဘူးလို ့ေြပာ ြပတာမှတ်မိေနတယ်။
………………………………..
ေနအံုးဗျ။ ထူးထူးဆန်းဆန်း လူပျိုအပျို ကိစ္စ ရှိေသးတယ်။
ေယာကင်္ငျားေလး တေယာက်က မိန်းခေလး တေယာက်ကို ြကိုက်လို ့ေအာင်သွယ်ေတွ ဘာ ေတွနဲ ့ ြကိုးစားလို ့မှ မရရင် အဲဒီ မိန်းကေလး ယာကအြပန် ရွာြပင်တေနရာရာမှာ ဇွတ်ဆွဲ လို ့ ရသတဲ ့ဗျာ။ အဆွဲ ခံရရင်ေတာ ့ ယူလိုက်ြကတာ များတယ်။ ဒါမှ သေဘာမတူ ရင်၊ ဆက်ြငင်း ေနရင် မိန်းကေလး ဘက်က ေတာင်းသေလာက် ေလျာ်ေပေတာ့ တဲ ့။
ဘယ်လို ထံုးစံြကီး လည်းေတာ ့မသိဘူး။ ကျေနာ်အေမ ့ကို ဒီထံုးစံ အေြကာင်း ေမးေတာ ့ သား ရယ် တစ်ေထာင် တေယာက်ပါ။ ြဖစ်ခဲ ပါတယ် ။ ထံုးစံက ေတာ ့ရှိတာ အမှန်ပဲ တဲ ့။တခါတခါ မိန်းမေဒွ(အညာ စကား မိန်းမေလး)ေတွ ကလည်း အိမ်က သေဘာမတူ ေလာက် လို ့ သူ ့တို ့ကိုယ်တိုင် ဆွဲခိုင်းတာ လည်း ရှိတယ်တဲ ့။
…………………………………
အဲဒီ အေလ့အထေတွ ကို ြကည့်ရင် ဗိုလ်ချုပ်ေအာင်ဆန်းက သူ ့အမျိုးဆက်ေတွ တရုတ်ေတွ ဝင်တိုက်လို့ပုဂံြပည်ပျက်တဲ ့အချိန်မှာ နတ်ေမာက်မိဖုရား က ေနာက်လိုက်ေတွနဲ ့အတူ နတ်ေမာက်ကို ြပန်လာ ြပီးရွာေတွတည် ေနခဲ့တယ် ဆိုတာ ေတာ်ေတာ် ြဖစ်နိုင်ေြခများတယ် ။ ေရ နဲ ့မီးနဲ ့ဆံုးြဖတ်တာ လား။အခုေတာဘယ်ရှိေတာ ့မလဲ ဗျာ။ အေမကို ဆံုးြဖတ်တုန်း ကေတာင် အေမနဲ ့ြပဿနာ ြဖစ်သူ ့ရဲ ့ဖေယာင်းတိုင်ကိုသူြကီးကေတာ်က အေမမသိ ေလာက်ဖူးထင်ြပီးြငိမ်းပစ်ခဲ့ တယ်တဲ့။ သူြကီးကေတာ်လည်း ကျေနာ်တို့ အမျိုးပါပဲဗျာ။
ဟုတ်တယ် ၊အေမက အရပ်ပုတယ်။ အသားညိုတယ်။ သူတို ့အြဖူရှည် မျိုးနဲ ့လည်းြဖစ်။ ကျေနာ့်အေဖက မန္တေလး ေရာက်ေနတုန်း ဆိုေတာ ့အေမ့ ခမျာ ရိုးရိုး အအ နဲ့ အေဖ့အမျိုး ေတွ အနိုင်ကျင့်တာ ခံခဲ့ရတယ်လို့ ကျေနာ်နားစွန်နားဖျားြကားဘူးတယ်။ကျေနာ့် ရဲ ့မဟုတ် ရင် ၊မခံချင် တဲ ့စိတ်ဟာ အဲဒီကိစ္စ ေတွနဲ ့လည်း စတင်ပါတ်သက်နိုင် တယ် ဗျ။
…………………………………
ေနာက် ရွာက ဆီတအိုးဟာ ြမို ့မှာချိန်ရင် ၁၁ ပိသာ ရှိတယ်။ အေလးတင်းေတာင်း ချိန် တွယ်တဲ ့စနစ်က ထူးြခားေနတယ်။ ဝယ်ေဈးအတိုင်း ြပန်ေရာင်းရင် တဆယ်ြမတ်ေသး တယ်။ ဒီအေလးချိန် စံနစ်ေပျာက်သွားတာ ေတာ့ သိပ်မြကာေသးဘူး။၁၉၇၀ ခုနှစ်ေလာက် အထိ ရှိ ေနေသးတယ်။ ကျေနာ့် ဦးေလးေတွ ရန်ကုန်တက်ြပီး ဆီေရာင်း တာကျေနာ်မှတ်မိ ေနတုန်း။
ေနာက်တခု က အေြကွးေပးရင်ယူရင် ေပးတဲ ့သူက မမှတ်ဘူး။ ယူတဲ့သူက မှတ်ရတယ်။ ေပး တဲ ့သူက ြပည့်ေအာင်လည်း ချိန်သွားအံုး ဆိုြပီး ေြပာရံုပဲ။ လူကိုယ်တိုင် လာ ြပီး ချိန် တွယ်မ ေပးဘူး။
…………………………………
ေနာက် ယာထွန်ရင် လက်စားလိုက်ြပီး ထွန်ြကတာ ဗျ။လက်စားလိုက် တယ်ဆိုတာ ဗျာ။ သူ ့ ယာထွန်မဲ ့ေန ့မှာ သူက လိုက်ထွန် ေပး။ ကိုယ့်ယာထွန်တဲ ့ေန ့ကျေတာ့ သူက လိုက်ထွန် ေပးေပါ့။
ကျန်ေသးတယ်။ ြမို ့က အမျိုးေတွ ရွာလာလည် လို ့ေရာင်းစရာ ချစရာ ပါလာ ရင် ၊ ေဈးနှံုး ေြပာ ြပီး အိမ်ေရှ ့ကွပ်ပျစ် ေပါ်မှာ တင်ထားလိုက် ရံုပဲ။ ကိုယ့်ဘာသာ ချိန်တွယ် ယူြပီး ြပန်မဲ ့ ေန ့ေငွြဖစ်ြဖစ် ပဲနှမ်း ြဖစ်ြဖစ် လာပို ့တာပဲ။
ေအာ် .. ကျေနာ် ့တို ့ရွာမှာ ေငွကိုင်ြပီး သိပ်မသံုးြကဘူး ဗျ။ ပဲနဲ ့နှမ်းနဲ ့လဲြကတာ။ ရွာက ေဈးဆိုင် ဆိုလည်း ဒီအတိုင်းပဲ ဒံုးေြခာက် (ပုဇွန်ေြခာက်) တစလည် (နို ့ဆီ နှစ်ဗူး) ဘိုး ဆို တာမျိုးေပါ့။ ဘယ်ပစ္စည်း မဆို ပဲနဲ ့နှမ်းနဲ ့လဲ လို ့ရတယ်။
………………………………
ရှင်ြပု အလှူကျေတာ့လည်း တဘာသာဗျ။ တေယာက်ေယာက် ရှင်ြပု အလှူ လုပ်မယ် ဆိုရင် တရွာလံုးက ဝိုင်းြပီး အလှူေငွ ထည့်ြကတာ။ တခါတေလ ဝိုင်းလှူတာက များ ေနလို ့ မူရင်း အလှူ ရှင်က ကျုပ်ဘာသွား လှူေတာ့မလဲ တားယူ ရတဲ ့အထိ။တရွာလံုး ပါတ်ချာလည် အမျိုး ြဖစ်ေနတာ လဲ ပါတယ် ဗျ။အဲ .. မဂင်္ငလာေဆာင်နဲ့ နာေရးကျေတာ့ ဧည့်သည်ေတွက ေငွကူ တဲ့ အေလ့မရှိြပန် ဘူးဗျာ၊ ဒီကိစ္စေတွမှာ အမျိုးရင်းေတွ ဝိုင်းရှင်းြကရသတဲ့။
ဧည့်သည်များရွာေရာက်လာ ရင် တအိမ်တနပ် ထမင်းစား ဖိတ်ေတာ့တာပဲ ။ ဘယ်သူ့အိမ်ကိုဘယ်ေန့ ၊မနက်စာက ဘယ်အိမ်၊ ညစာက ဘယ်အိမ် ဆိုြပီး သူတို့ဖာသာ ညှိြပီး ဇယားဆွဲြကေတာ့တာ ၊မလာလို ့ေတာ့ အိမ်ေရှ ့ လာထိုင်ေစာင့်ြပီး ေပ ေခါ်ေနေတာ ့ တာပဲ။ မေတာ်တဆ ြပန်မဲ့ရက်က ကပ်ေနြပီး ထမင်းစားဖိတ်တာ နှစ်အိမ်ထပ် ေနလို ့ကေတာ့ ပထမ အိမ် ထမင်းဝိုင်းေဘးအထိလိုက်လာြပီး ငုတ်တုတ်ထိုင်ေစာင့်ြကတာ၊ ကျုပ်တို ့ အိမ်မှာ စားဘို ့ ချန်အံုး။ အဝ မစားခဲ ့နဲ ့။ ဒီမှာ ချက်တဲ ့ဟင်းနဲ ့မတူေအာင် ချက်ထားတာ ၊ လုပ်တဲ ့ အထိ။
………………………………
ကျုပ်တို ့ရွာက ေတာ်ေတာ် ေတာ့ ေခါင်တယ် ဗျာ။ ကတ္တရာ မရှိဘူး။ သဲထူထူ လမ်းဆိုေတာ ့ စက်ဘီးတို ့ ဆိုင်ကယ်တို ့လည်း စီးမရဘူး။ ဖိနပ်စီးြပီး လမ်းေလျာက်ရင်ေတာင် သဲက ေနာက်ေကျာ ဖက် ဂုတ်ပိုး ထဲ ဝင်တဲ့ အထိ သဲထူတယ်။
ေအးေပါ့ ဗျာ။ ထွန်စက်လာလို ့တရွာလံုး ထွက်ြပီး ဝိုင်းြပီး ြကည့်ြကတာ ေကျာင်းပိတ် ရ တယ် ဆိုတဲ ့ ရွာမျိုးေပါ့။ နတ်ေမာက်နဲ ့လား။ ၁၀ မိုင်ေလာက်ေဝးတယ်။ မြဖစ်မေန နတ် ေမာက်သွား စရာရှိ ရင် ထွန်စက်က ကျေနာ်တို ့ရွာက မာစီးဒီးေပါ့။
……………………………..
ဗိုလ်ချုပ်ေအာင်ဆန်း အိမ်လား ၊ ေရာက်ဖူးတာေပါ ့ ဗျာ။
ရုပ်ပံု။ ။ ဂူဂဲလ်
0 comments:
Post a Comment