မင်းဒင်လို ငပါမွှားနှင့် သာသနာ့အာဇာနည် အရှင်တပါးအြကား မေမ့နိုင်စရာ ဇာတ်လမ်းများ ရှိသည်ဆိုလျှင် ယံုတမ်းပံုြပင်လို့ေတာ့ မထင်ြကပါေလနှင့်။ အေ၀းေရာက် မင်းဒင်တေယာက် ခါးေတာင်းပဲ ထကျိုက်ရမလို၊ ဟိုအပံုပဲ ေြပးဟပ်ရမလိုြဖစ်ေလာက်ေအာင် ဇာတိေြမက တိုက်ပွဲေခါ်သံေတွ ြမည်ဟီးတုန်ခါ ထွက်ေပါ်လာေနချိန်မှာဆိုေရးရှိ၍ ဆိုရပါဦး မည်။
x x x x x x xဘာသာေရးနှင့် အလှမ်းေ၀းလှေသာ မင်းဒင်သည် သာသနာ့အာဇာနည်အရှင်ကိုလွန်ခဲ့ေသာ ၁၈ နှစ်ေကျာ်က သိလည်းမသိ၊ ြကားလည်းမြကားသိခဲ့။
၁၉၉၀ ခုနှစ်ပိုင်း ရက်များဆီက ဇနီးသည် ငပိေြကာ်ေနတာကို စပ်စုရင်း ရန်ကုန်မဟာ ဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက်က ေယာက်ဖ၀မ်းကွဲ ဘုန်းေတာ်ြကီးတပါး သူ၏ေကျာင်းထိုင်ဆရာေတာ်နှင့် အတူ ေထာင်ကျေနေြကာင်း စကားစမိခဲ့သည်။
‘ဘာအမှုတဲ့လဲကွာ’
‘ကံေဆာင်လို့ဆိုလားပဲ’
‘ဘာလဲဟ ကံေဆာင်တယ်ဆိုတာ’
‘ကျုပ်လည်း ေသချာမသိဘူး အစိုးရကပ်တဲ့ဆွမ်း မစားဘူးဆိုလားပဲ’
‘မင်းဥစ္စာက ဆိုလားပဲချည်းပါလား၊ ဆရာေတာ်ကေကာ’
‘ဘွဲ့ေတာ့ ကျုပ်လည်းမသိဘူး၊ စာေတာ့ ေတာ်ေတာ်တတ်တယ်ဆိုလားပဲ’
x x x x x x x
ေနာင်ေသာ် ထိုဆရာေတာ်အရှင်မှာ မင်းဒင်နှင့် ဆရာအရင်း၊ ဒကာအရင်း ြဖစ်လာခဲ့ပါသည်။ ဆရာေတာ်မှာ နိုင်ငံေကျာ် သာသနာ့အာဇာနည်
မန္တေလးမဟာဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက် ဆရာေတာ် အဂ္ဂမဟာမဏဍိတ ဘာသာဋီကာအေကျာ်ရှင်ဇနကဘိ၀ံသ၏တပည့်ရင်း ြဖစ်ပါသည်။ ၁၃၃၀ ခုနှစ်မှစ၍ တိပိဋကဓရေရွးချယ်စာေမးပွဲြကီးကို ၀င်ေရာက်ေြဖဆိုရာ အပိုင်းေလးပိုင်းလံုး အာဂံု၊ ေရးေြဖတွဲလျက်ချည်းေအာင်ြမင်၍ တိပိဋကဓရ စာေမးပွဲအစအဆံုး ပထမေနရာမှချည်းေအာင်စာရင်းေြကညာြခင်း ခံခဲ့ရပါသည်။ ၀ိနယဓရ၊ ၀ိနယေကာ၀ိဒ၊ အဘိဓမ္မိက၊ အဘိဓမ္မေကာဝိဒ၊ ဒီဃနိကာယေကာ၀ိဒ၊ တိပိဋကဓရ၊ တိပိဋကေကာ၀ိဒ ဘွဲ့ေတာ်များကို ၁၃၃၅ခုနှစ်၊ သက်ေတာ်၂၇-နှစ်တွင် အစံုအလင်ရရှိခဲ့ပါသည်။ တိပိဋဓရဘွဲ့တံဆိပ်ဆက်ကပ်ခံရြခင်းနှင့် ပတ်သက်၍ ဆရာေတာ်က “ဘုန်းြကီး အထူးအပင်ပန်းခံြပီးအားမထုတ်ခဲ့ရပါဘူး။ အာဂံုေရာ ေရးေြဖပါ သက်ေတာင့်သက်သာ ေြဖဆိုနိုင်ခဲ့ပါတယ်။
ကျန်းမာေရးေြကာင့် တနှစ်နားခဲ့ရတဲ့ အတွက် ရဟန်း၀ါ (၆) ၀ါမှာ ြပီးရမဲ့အစား (၇)၀ါမှာပီးဆံုးခဲ့ပါတယ်” ပိဋကတ်သံုးပံုကို သက်ေတာ် (၂၇)နှစ်ြဖင့် အာဂံုေရးေြဖ ေြဖဆိုေအာင်ြမင်ခဲ့ေသာ ထိုအရှင်၏ ဉာဏ်ပညာကား အံ့မခန်း ြကီးမားလှြပီး ြကည်ညိုမဆံုးနိုင်ေသာ အာဂေယာကင်္ငျား အာဇာနည်ေပ
တည်း။တစတစသာသနာ့အာဇာနည်များ၏ ေထရုပ္ပတ္တိများကို ဖတ်ရှုေလ့လာရာမှဆရာ
ေတာ်၏ပါရမီေတာ်ကို ဆပွားြကည်ညိုလာခဲ့ရပါသည်။
x x x x x x x
ဆရာေတာ် ဖမ်းဆီးထိန်းသိမ်းခဲ့ရြခင်းနှင့် စပ်လျဉ်း၍ မင်းဒင်ကိုယ်တိုင်ေလျှာက်ထား ခဲ့ဘူးပါ၏။၁၉၈၉ ခုနှစ် “တနိုင်ငံလံုးမှာရှိတဲ့ သံဃာေတာ်ေတွနဲ့ ပတ်သက်တဲ့အဖွဲ့ေတွကစစ်အစိုးရရဲ့ လုပ်ပံုကိုင်ပံု၊ ြပည်သူေတွကို နှိပ်စက်သတ်ြဖတ်ပံုေတွဟာပတ္တနိက္ကုဇ္ဇနကံေဆာင် ထိုက်မထိုက်ဆံုးြဖတ်ေပးဘို့ ဘုန်းေတာ်ြကီးဆီကိုစာကပ်လာြကပါတယ်။ ဘုန်းြကီးဆီ စာ ေရာက်တာကို ေထာက်လှမ်းေရးကသိေတာ့အရှင်ဘုရား ြဖစ်နိုင်ရင် စာမြပန်ပါနဲ့။ ြပန်မယ်ဆို ရင်လည်း မေဆာင်ထိုက်ဘူးလို့ြပန်ေြဖေပးပါလို့ ေလျှာက်ြကပါတယ်။ ဘုန်းြကီးက ဒကာတို့ သတိေပးတာေကျးဇူးတင်တယ်၊ သို့ေသာ် ဘုရားစကားကိုသာ ဘုန်းြကီး နားေထာင်ရလိမ့်မယ်။တရားေတာ်မှာလာတဲ့အတိုင်းသာ ကျမ်းတတ်ဘုန်းြကီးတပါးအေနနဲ့ ေြဖရပါလိမ့်မယ်လို့ဘုန်းြကီး ြပန်လည်မိန်ြကားပါတယ်။ ကံေဆာင်ထိုက်ေြကာင်း အဆံုးအြဖတ် စာတမ်းေရးြပီးရဟန်းပျိုအဖွဲ့ေတွထံကို ဘုန်းြကီး ြပန်ြကားေပးခဲ့ပါတယ်။ မြကာပါဘူး၊ ဖမ်းတာပါပဲ။အဖမ်းခံရ မယ်ဆိုတာ ဘုန်းြကီးသိြပီးသားပါ။ဘုန်းြကီးကို အင်းစိန်ေထာင်ကေန ြမစ်ြကီးနားေထာင်ကိုပို့ေတာ့ေလယာဉ်ေပါ်မှာ ေထာက်
လှမ်းေရးေတွက လမ်းတေလျှာက်လံုး ြကိမ်းေမာင်းလာပါတယ်။ြမစ်ြကီးနားေထာင်ထဲ မပို့ခင် ြမစ်ြကီးနားေထာက်လှမ်းေရးတပ်မှာ ဘုန်းြကီးကို အရပ်
်၀တ်အတင်း၀တ်ခိုင်းြပီး အရာရှိ လုပ်သူက စစ်တပ်ဟာ အမိန့်ရထားရင် ဘာမဆိုလုပ်မယ်ဆိုတာသိသလားတဲ့။ သူတို့ပံုစံက ရိုက်နှက်နှိပ်စက်မဲ့ဟန်ပါပဲ။
ဘုန်းြကီးအာနာပါနကို တေလျှာက်လံုး မှတ်လာခဲ့ပါတယ်။ ဘုန်းြကီး မုသားမေြပာဘူး။ေြကာက်စိတ်ရှိေသာ်ြငားလည်း ဆံုးြဖတ်ချက်ကို မြပင်နိုင်တဲ့
အေြကာင်း၊ ရဟန်းဘဝကိုစွန့်ဘို့ထက် အသက်ကိုသာ စွန့်မဲ့အေြကာင်း ေြပာခဲ့တာဘဲ။
x x x x x x x
မြကာမြကာ ရန်ကုန် မဟာဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက်သို့ ေရာက်ေနသြဖင့် တခါေသာ်ေယာက်ဖဘုန်းြကီးနှင့် ေတွ့စဉ် -
‘အရှင်ဘုရားက (၁၀)နှစ်၊ ဆရာေတာ်က အနှစ်(၂၀) ြပစ်ဒဏ်ကျြပီး ဘာြဖစ်လို့ (၂)နှစ်ခွဲနဲ့ြပန်လွတ်လာသလဲဘုရား’
‘ေရွှဟသင်္ငါဆရာေတာ်ဘုရားြကီးက အစိုးရဆီက အလှူခံခဲ့တာပါ။ ဒီလို သာသနာ့အာဇာနည်တပါးကို ဒီလို ချုပ်ေနှာင်ဖမ်းဆီးထားတာဟာ သာသနာအတွက် အရုပ်ဆိုးလှတဲ့အတွက် မြပုေကာင်း၊ မလုပ်ေကာင်းဘူးဆိုြပီး အလှူခံခဲ့တာပါပဲ’
x x x x x x x
စစ်အစိုးရကား မတတ်သာ၍ ြပန်လွှတ်ေပးခဲ့ရြပီး ဒကာ၊ ဒကာမတို့၏ ေကာင်းမှု ေြကာင့်ကမ္ဘာေအး မဟာဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက်ြကီး တစစ စည်ပင်လာသည်ကိုပင် အြမင်မြကည်နိုင်ြက။ သူပုန်ဘုန်းြကီး၊ အတိုက်အခံဆရာေတာ် ဟူေသာဘွဲ့က ေြကာက်ခမန်းလိလိကပ်ြငိေနခဲ့
ြကသည်။
၁၉၉၆ ခုနှစ်၊ (၁၄)ြကိမ်ေြမာက် နိုင်ငံလံုးဆိုင်ရာ ေရွှကျင်နိကာယဂိုဏ်းလံုးကျွတ်အစည်းအေ၀းြကီးတွင် ထိုဆရာေတာ်က အတွင်းေရးမှူးအြဖစ် တာ၀န်ယူေဆာင်ရွက်ခဲ့သည့်ယင်းအခမ်းအနား၏ သံဃာအဖွဲ့အတွင်းေရးမှူးနှင့် စစ်အစိုးရအတွင်းေရးမှူးတို့ ဆံုြကပံုကိုဆရာေတာ်က မှတ်မှတ်ရရ မိန့်ြကားခဲ့ဘူးေလသည်။
‘တိုက်တိုက်ဆိုင်ပါပဲ ဒကာြကီးရာ၊ ေရွှကျင်သာသနာ့ဗိမာန်ြကီးရဲ့ အေပါ်ထပ်မှာအစည်းအေ၀းလုပ်မှာြဖစ်တဲ့အတွက် အေပါ်ထပ်ကိုအြကွမှာ ဗိုလ်ခင်ညွန့်နဲ့ ေလှခါးရင်းမှာြဗုန်းကနဲ ဆံုမိြကတယ်။ တံခါးတေပါက်ဆီက ၀င်လာြကတာဆိုေတာ့ေထာက်လှမ်းေရးဘက် ကေရာ သံဃာေတာ်ေတွ
ဘက်ကေရာ ေြကာင်ြကည့်ေနြကတယ်။ပထမေလှခါးထစ်ကို ဘုန်းြကီးတက်လိုက်ေတာ့ ဗိုလ်ခင်ညွန့်ကလည်း မေလျှာ့ဘူး။
ဘုန်းြကီးနဲ့ ရင်ေဘာင်တန်း တက်လာတယ်။ ေလး၊ ငါး၊ ေြခာက်ထစ်ရင်ေဘာင်တန်းတက်လာေတာ့ ဘုန်းြကီးစဉ်းစားတယ်။ ေလျှာ့ေပးြပီး
ေလှခါးထစ်ချန်ြပီးေနခဲ့ရင် ေကာင်းမလားေပါ့။ သို့ေသာ် ဘုန်းြကီးဟာ ၀ိနည်းေတာ် နဲ့အညီေနထိုင်တဲ့ ပုဂ္ဂိုလ်ြဖစ်တဲ့အတွက် ငါေလျှာ့ခဲ့ေသာ် သာသနာေတာ်ကို ညှိုးေအာင် လုပ်ရာကျလိမ့်မယ်ဆိုြပီး ရင်ေဘာင်တန်းလျက်ပဲ အေပါ်ထပ်ကို ေရာက်ခဲ့ပါတယ်။ သူ့စိတ်ထဲဘယ်လို ေနမယ်ဆိုတာ ဘုန်းြကီး မသိေပမဲ့ ဘုန်းြကီးအေနနဲ့ သူ့ကို ဘယ်အခါမှစိတ်မကွက်ခဲ့ပါဘူး’ဆရာေတာ် စကားအရဆိုလျှင် ဗိုလ်ခင်ညွန့် ကံြကီးထိုက်ေလသေလာ။
x x x x x x x
ေတာင်မေရာက်၊ ေြမာက်မေရာက် မင်းဒင်ကား ဆရာေတာ်နှင့် ရင်းနှီးလာသည်နှင့် အမျှေပါက်ကရေမးခွန်းေတွ ေလျှာက်ထားခဲ့ဘူး၏။
‘အရှင်ဘုရား ဗုဒ္ဓဘုရားရှင်ရဲ့ အရပ်ေတာ်ဟာ ၁၈ ေတာင်တို့၊ ၉ ေတာင်တို့ဆိုတာြဖစ်နိုင်ပါသလားဘုရား။ တပည့်ေတာ်က အင်ဂျင်နီယာြဖစ်တဲ့အတွက်
ဘုရားရှင်လက်ထက်က ေကျာင်းေတွ၊ အေဆာက်အဦးေတွရဲ့ ပန္နက်ပံုေတွကို ေလ့လာရင် မြဖစ်နိုင်ဘူးထင်ပါတယ်’
‘ဒကာမင်းဒင်၊ ဘုရားရှင်ရဲ့ အရပ်ေတာ်နဲ့ ပတ်သက်လို့ ပါဠိ၊ အဋ္ဌကထာေတွဟာအမျိုးမျိုးြပဆိုြကေသာ်ြငားလည်း ဘုန်းြကီးအသိဉာဏ်နဲ့ ချိန်ဆရာမှာ ဘုရားရှင်ဟာ အိန္ဒိယေသွးပါတဲ့အတွက် ကုလားလူမျိုးများကဲ့သို့ အသားရည်ရှိမယ်။ မဟာပုရိသလက္ခဏာများနဲ့ြပည့်စံုတဲ့အတွက်အရပ်အေမာင်း
ေကာင်းမှာ အမှန်ြဖစ်တယ်။ ယေသာ်ဓရာမိဖုရားဟာသာမန် အမျိုးသမီးအရပ်ေမာင်းမျှသာ ြဖစ်တဲ့အတွက် အရပ် ၁၈ ေတာင်ရှိသူနဲ့စပ်ယှက်ဖို့ဆိုတာ မြဖစ်နိုင်ဘူး။ ဘုန်းြကီးသေဘာအရဆိုရင် ၁၈ မိုက်ဟာသင့်ေတာ်မှန်ကန်မယ်လို့ ယူဆပါတယ်’
လက်ေတွ့ကျလှေသာ ဆရာေတာ်အေြဖကား မင်းဒင်ပါးစပ်ကို ရုတ်ချည်း ပိတ်သွားေစခဲ့ပါသည်။ ပညာစမ်းသည့်သေဘာ ြဖစ်ခဲ့ြခင်းအတွက်လည်း သတိရတိုင်း ဆရာေတာ်သို့ရည်မှန်းကန်ေတာ့ ေတာင်းပန်ဆဲပင် ြဖစ်ပါ၏။
x x x x x x x
ဆရာေတာ်၏ ဉာဏ်ပညာနှင့် ပရိယတ္တိသင်ြကားပို့ချမှုကဏဍတို့အတွက် ၁၉၉၈ ခုနှစ် တွင်ထိုင်းနိုင်ငံ၊ ချူလာေလာင်ကွန်ရာဇ၀ိဇ္ဇာလယတက္ကသိုလ်မှ ဗုဒ္ဓစာေပဆိုင်ရာ ဂုဏ်ထူးေဆာင် ပါရဂူ(Ph.D)ဘွဲ့ ဆက်ကပ်ခံရစဉ်ကလည်း စစ်အစိုးရက သံသယမကင်း။“ထိုင်းနိုင်ငံ ချူလာေလာင်ကွန်တက္ကသိုလ်က စာတေစာင်ေရာက်လာတယ်။ ဘုန်းြကီးေရးလိုတဲ့ ဗုဒ္ဓစာေပဆိုင်ရာ စာတမ်းတခုကို ပါဠိချည်းသက်သက် ေရးပို့ဖို့ေလျှာက်ထားတာပါ။ ဘုန်းြကီး စာမျက်နှာေလးဆယ်ရှိတဲ့ စာတမ်းကို ေရးပို့ြပီး။ မြကာခင်မှာေဒါက်တာဘွဲ့ ့ဆက်ကပ် တဲ့အေြကာင်း စာေရာက်လာပါတယ်။ ဒါကို အစိုးရကေသွးရိုးသား
ရိုးမှဟုတ်ပါ့မလား ဆိုြပီး မယံုဘူးဗျာ”“အဲဒီအခမ်းအနားကို လွှတ်မလိုလို၊ မလွှတ်လိုလိုနဲ ့ေနာက်ဆံုးကျမှ အေစာင့်နဲ့တက်ခွင့်ရတယ်။ သူတို့ကေတာ့ ကပ္ပိယအေနနဲ့ လိုက်တာပါေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အခမ်းအနားကျင်းပ ေနချိန်အထိ ဗိုလ်ခင်ညွန့်ဆီကို အေသးစိတ် သတင်းပို့ေနတာဘုန်းြကီးြကားေနတာပဲ။ ဘုန်းြကီးဘွဲ့အမည်ေခါ်ြပီး ဘွဲ့လက်မှတ်ကပ်ြပီးမှပဲ သူတို့စိတ်ေအးသွားပံုပဲ”
၂၀၀၀ ခုနှစ် အေမရိကန်နိုင်ငံ၊ နယူးေယာက်ြမို့တွင် ကျင်းပခဲ့ေသာ ကမ္ဘာ့ ဘာသာ ေပါင်းစံုညီလာခံသို့ ြကွေရာက်ြပီး ြမန်မာြပည်ြပန်ေရာက်သည်နှင့် ဆရာေတာ်ကို စစ်အစိုးရရာဇမာန် ရှြပန်ေပသည်။
“ဘုန်းြကီး ဘာတတ်နိုင်မလဲ။ သူတို့က ဘယ်သတင်းဌာနနဲ့မှ စကားမေြပာပါနဲ့လို့မှာထားတယ်။ ဘုန်းြကီးတပါးတည်း ဟိုတယ်ခန်းမှာရှိေနတုန်း ဟဲလို တပည့်ေတာ်စိန်ေကျာ်လှိုင်ပါဘုရား၊ တိပိဋကဆရာေတာ် ရှိပါသလားဘုရားဆိုေတာ့ ဘုန်းြကီးဘယ့်နှယ်လုပ် လိမ်မလဲ။ ေအး ဘုန်းြကီးပဲဆိုြပီးသူတို့ေမး
တာ သံုးေလးခွန်းေြဖလိုက်တယ်။သာသနာေရး နဲ့သာ ပတ်သက်တယ်။ ြပန်လည်းေရာက်ေရာ အစိုးရတဖွဲ့လံုး ခပ်တန်းတန်းြဖစ်ေနရာ”
x x x x x x x
၂၀၀၄ ခုနှစ်ဆန်းပိုင်း မင်းဒင် ဘန်ေကာက်မှာရှိစဉ် ‘အမိေြမက ဇနီးသည်က ဖုန်းဆက်လာသည်။
“ရှင့်ဆရာေတာ် ဘန်ေကာက်ေဆးရံုမှာ တက်ေနတယ်။ ရှင့်ကို ေမးေနတယ် ေြပာ တယ်”
“ေဆးလာ စစ်တာလား”
“မဟုတ်ဘူး၊ ေနမေကာင်းတာ”
“ဘာေရာဂါများလည်းကွာ”
“ေသချာေတာ့မသိဘူး၊ ကိုယ်တိုင်သာ သွားေလျှာက်ေပေတာ့”
သည်လိုနှင့် ေမးရင်းစမ်းရင်း ချူလာေလာင်ကွန်ေဆးရံုကိုေရာက်ေတာ့ ဆရာေတာ် တပည့်ဦးဥ္ဇင်းက -
“ဒကာြကီးလာတာ အေတာ်ပဲ။ ဒကာြကီးကို ဆရာေတာ် ေမးေနတာ နှစ်ခါသံုးခါရှိြပီ”
ချက်ချင်း၀င်ဖူးခွင့်ရသည်။ ဆရာေတာ်၏ေရာဂါကာ ရိုးတွင်းြခင်ဆီကင်ဆာဟု ဆိုပါသည်။
“အရှင်ဘုရား ေနသာပါရဲ့လား ဘုရား”
“အခုေတာ့ ေနလို့ ထိုင်လို့ေကာင်းပါတယ်။ သို့ေသာ် ဘုန်းြကီးဘ၀င်မကျစရာ တခု ေတာ့ရှိတယ်။ ဒကာြကီးရာ၊ ဘုန်းြကီးေနမေကာင်းတာကို တာ၀န်ရှိသူေတွကို အေြကာင်းြကားေတာ့ ဆရာ၀န်ြကီးေတွ လွှတ်ေပးတယ်။ အဲဒီဆရာ၀န်ြကီးေတွက‘ဘာမှမြဖစ်ဘူးတဲ့ဗျာ’ ဘုန်းြကီးက ခံစားေနရသူဆိုေတာ့ ေသချာစစ်ပါဦးေြပာေတာ့လည်းမြကိုက်ြကဘူး။ ကိုယ့်စားရိတ်နဲ့ကိုယ်သွားမယ် ေြပာတာေတာင် မယံုလို့ထင်ပါရဲ့၊လွယ်လွယ်
်နဲ့ မလွှတ်ဘူး။ အြကိမ်ြကိမ်စစ်ေမးြပီးမှ သွားခွင့်ရတယ်။ ဒီေရာက်ေတာ့မှေသချာြကပ်မတ်စစ်ေဆးြကည့်ေတာ့ ေရာဂါသိရလို့ ကုသေပးေနြကတာ ဗမာြပည်မှာဆိုဘုန်းြကီးေသေလာက်ြပီ“
ဆရာေတာ်၏ ကျန်းမာေရးကိစ္စနှင့် ပတ်သက်၍ ထိုင်းဘုရင့်မိသားစုက တာ၀န်ေကျလှ ပါ၏။ထိုင်းဘုရင်တပ်မေတာ်မှ ဗိုလ်ချုပ် ၀ိချစ်ယာဒိပ်၏ သတင်းပို့မှုေြကာင့် ထိုင်းဘုရင်မိသားစုက ဆရာေတာ်၏ ေဆး၀ါးကုသစရိတ် အ၀၀ကို ထိုင်းဘတ်ေငွ ၃ သန်းခန့်အထိအကုန်အကျခံ ခဲ့ြပီး ထိုင်း
သာသနာပိုင်သာ အသံုးြပုရသည့် သံဃာ့၀ဇီရဉာဏေဆာင်မှာပင်ြပုစုကုသေပး သည်။ ဗမာတို့ ရှက်ဘို့ေကာင်းေလစွ။
x x x x x x x
ြမန်မာဆရာ၀န် သမားေတာ်ြကီးများက ဘာမှမြဖစ်ပါဟု ဘာေြကာင့် မှတ်ချက်ချခဲ့သည်မသိ။ ဆရာေတာ်ကျန်းမာေရးအတွက် ထိုင်းနိုင်ငံ ဆရာ၀န်များက အဂင်္ငလန်၊အေမရိကန် နိုင်ငံတို့ရှိ အနုဇီ၀ ဓါတ်ခွဲခန်းတို့၏ အကူအညီြဖင့် အြကိမ်ြကိမ်ြကိုးပမ်းခဲ့ြကေသာ်လည်း ယမန်နှစ် ဤအချိန် ၂၀၀၆ ခုနှစ်၊ စက်တင်ဘာလ (၂၄) ရက်၊တနဂင်္ငေနွေန့ (၀၇း၃၅) နာရီတွင် ထိုင်းနိုင်ငံ၊ ဘန်ေကာက်ေလဆိပ်၌ ဆရာေတာ်ဘ၀နတ်ထံ ပျံလွန်ေတာ်မူ
ူခဲ့ေလြပီ။
x x x x x x x၁၉၉၀ ခုနှစ်ပိုင်း ရက်များဆီက ဇနီးသည် ငပိေြကာ်ေနတာကို စပ်စုရင်း ရန်ကုန်မဟာ ဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက်က ေယာက်ဖ၀မ်းကွဲ ဘုန်းေတာ်ြကီးတပါး သူ၏ေကျာင်းထိုင်ဆရာေတာ်နှင့် အတူ ေထာင်ကျေနေြကာင်း စကားစမိခဲ့သည်။
‘ဘာအမှုတဲ့လဲကွာ’
‘ကံေဆာင်လို့ဆိုလားပဲ’
‘ဘာလဲဟ ကံေဆာင်တယ်ဆိုတာ’
‘ကျုပ်လည်း ေသချာမသိဘူး အစိုးရကပ်တဲ့ဆွမ်း မစားဘူးဆိုလားပဲ’
‘မင်းဥစ္စာက ဆိုလားပဲချည်းပါလား၊ ဆရာေတာ်ကေကာ’
‘ဘွဲ့ေတာ့ ကျုပ်လည်းမသိဘူး၊ စာေတာ့ ေတာ်ေတာ်တတ်တယ်ဆိုလားပဲ’
x x x x x x x
ေနာင်ေသာ် ထိုဆရာေတာ်အရှင်မှာ မင်းဒင်နှင့် ဆရာအရင်း၊ ဒကာအရင်း ြဖစ်လာခဲ့ပါသည်။ ဆရာေတာ်မှာ နိုင်ငံေကျာ် သာသနာ့အာဇာနည်
မန္တေလးမဟာဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက် ဆရာေတာ် အဂ္ဂမဟာမဏဍိတ ဘာသာဋီကာအေကျာ်ရှင်ဇနကဘိ၀ံသ၏တပည့်ရင်း ြဖစ်ပါသည်။ ၁၃၃၀ ခုနှစ်မှစ၍ တိပိဋကဓရေရွးချယ်စာေမးပွဲြကီးကို ၀င်ေရာက်ေြဖဆိုရာ အပိုင်းေလးပိုင်းလံုး အာဂံု၊ ေရးေြဖတွဲလျက်ချည်းေအာင်ြမင်၍ တိပိဋကဓရ စာေမးပွဲအစအဆံုး ပထမေနရာမှချည်းေအာင်စာရင်းေြကညာြခင်း ခံခဲ့ရပါသည်။ ၀ိနယဓရ၊ ၀ိနယေကာ၀ိဒ၊ အဘိဓမ္မိက၊ အဘိဓမ္မေကာဝိဒ၊ ဒီဃနိကာယေကာ၀ိဒ၊ တိပိဋကဓရ၊ တိပိဋကေကာ၀ိဒ ဘွဲ့ေတာ်များကို ၁၃၃၅ခုနှစ်၊ သက်ေတာ်၂၇-နှစ်တွင် အစံုအလင်ရရှိခဲ့ပါသည်။ တိပိဋဓရဘွဲ့တံဆိပ်ဆက်ကပ်ခံရြခင်းနှင့် ပတ်သက်၍ ဆရာေတာ်က “ဘုန်းြကီး အထူးအပင်ပန်းခံြပီးအားမထုတ်ခဲ့ရပါဘူး။ အာဂံုေရာ ေရးေြဖပါ သက်ေတာင့်သက်သာ ေြဖဆိုနိုင်ခဲ့ပါတယ်။
ကျန်းမာေရးေြကာင့် တနှစ်နားခဲ့ရတဲ့ အတွက် ရဟန်း၀ါ (၆) ၀ါမှာ ြပီးရမဲ့အစား (၇)၀ါမှာပီးဆံုးခဲ့ပါတယ်” ပိဋကတ်သံုးပံုကို သက်ေတာ် (၂၇)နှစ်ြဖင့် အာဂံုေရးေြဖ ေြဖဆိုေအာင်ြမင်ခဲ့ေသာ ထိုအရှင်၏ ဉာဏ်ပညာကား အံ့မခန်း ြကီးမားလှြပီး ြကည်ညိုမဆံုးနိုင်ေသာ အာဂေယာကင်္ငျား အာဇာနည်ေပ
တည်း။တစတစသာသနာ့အာဇာနည်များ၏ ေထရုပ္ပတ္တိများကို ဖတ်ရှုေလ့လာရာမှဆရာ
ေတာ်၏ပါရမီေတာ်ကို ဆပွားြကည်ညိုလာခဲ့ရပါသည်။
x x x x x x x
ဆရာေတာ် ဖမ်းဆီးထိန်းသိမ်းခဲ့ရြခင်းနှင့် စပ်လျဉ်း၍ မင်းဒင်ကိုယ်တိုင်ေလျှာက်ထား ခဲ့ဘူးပါ၏။၁၉၈၉ ခုနှစ် “တနိုင်ငံလံုးမှာရှိတဲ့ သံဃာေတာ်ေတွနဲ့ ပတ်သက်တဲ့အဖွဲ့ေတွကစစ်အစိုးရရဲ့ လုပ်ပံုကိုင်ပံု၊ ြပည်သူေတွကို နှိပ်စက်သတ်ြဖတ်ပံုေတွဟာပတ္တနိက္ကုဇ္ဇနကံေဆာင် ထိုက်မထိုက်ဆံုးြဖတ်ေပးဘို့ ဘုန်းေတာ်ြကီးဆီကိုစာကပ်လာြကပါတယ်။ ဘုန်းြကီးဆီ စာ ေရာက်တာကို ေထာက်လှမ်းေရးကသိေတာ့အရှင်ဘုရား ြဖစ်နိုင်ရင် စာမြပန်ပါနဲ့။ ြပန်မယ်ဆို ရင်လည်း မေဆာင်ထိုက်ဘူးလို့ြပန်ေြဖေပးပါလို့ ေလျှာက်ြကပါတယ်။ ဘုန်းြကီးက ဒကာတို့ သတိေပးတာေကျးဇူးတင်တယ်၊ သို့ေသာ် ဘုရားစကားကိုသာ ဘုန်းြကီး နားေထာင်ရလိမ့်မယ်။တရားေတာ်မှာလာတဲ့အတိုင်းသာ ကျမ်းတတ်ဘုန်းြကီးတပါးအေနနဲ့ ေြဖရပါလိမ့်မယ်လို့ဘုန်းြကီး ြပန်လည်မိန်ြကားပါတယ်။ ကံေဆာင်ထိုက်ေြကာင်း အဆံုးအြဖတ် စာတမ်းေရးြပီးရဟန်းပျိုအဖွဲ့ေတွထံကို ဘုန်းြကီး ြပန်ြကားေပးခဲ့ပါတယ်။ မြကာပါဘူး၊ ဖမ်းတာပါပဲ။အဖမ်းခံရ မယ်ဆိုတာ ဘုန်းြကီးသိြပီးသားပါ။ဘုန်းြကီးကို အင်းစိန်ေထာင်ကေန ြမစ်ြကီးနားေထာင်ကိုပို့ေတာ့ေလယာဉ်ေပါ်မှာ ေထာက်
လှမ်းေရးေတွက လမ်းတေလျှာက်လံုး ြကိမ်းေမာင်းလာပါတယ်။ြမစ်ြကီးနားေထာင်ထဲ မပို့ခင် ြမစ်ြကီးနားေထာက်လှမ်းေရးတပ်မှာ ဘုန်းြကီးကို အရပ်
်၀တ်အတင်း၀တ်ခိုင်းြပီး အရာရှိ လုပ်သူက စစ်တပ်ဟာ အမိန့်ရထားရင် ဘာမဆိုလုပ်မယ်ဆိုတာသိသလားတဲ့။ သူတို့ပံုစံက ရိုက်နှက်နှိပ်စက်မဲ့ဟန်ပါပဲ။
ဘုန်းြကီးအာနာပါနကို တေလျှာက်လံုး မှတ်လာခဲ့ပါတယ်။ ဘုန်းြကီး မုသားမေြပာဘူး။ေြကာက်စိတ်ရှိေသာ်ြငားလည်း ဆံုးြဖတ်ချက်ကို မြပင်နိုင်တဲ့
အေြကာင်း၊ ရဟန်းဘဝကိုစွန့်ဘို့ထက် အသက်ကိုသာ စွန့်မဲ့အေြကာင်း ေြပာခဲ့တာဘဲ။
x x x x x x x
မြကာမြကာ ရန်ကုန် မဟာဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက်သို့ ေရာက်ေနသြဖင့် တခါေသာ်ေယာက်ဖဘုန်းြကီးနှင့် ေတွ့စဉ် -
‘အရှင်ဘုရားက (၁၀)နှစ်၊ ဆရာေတာ်က အနှစ်(၂၀) ြပစ်ဒဏ်ကျြပီး ဘာြဖစ်လို့ (၂)နှစ်ခွဲနဲ့ြပန်လွတ်လာသလဲဘုရား’
‘ေရွှဟသင်္ငါဆရာေတာ်ဘုရားြကီးက အစိုးရဆီက အလှူခံခဲ့တာပါ။ ဒီလို သာသနာ့အာဇာနည်တပါးကို ဒီလို ချုပ်ေနှာင်ဖမ်းဆီးထားတာဟာ သာသနာအတွက် အရုပ်ဆိုးလှတဲ့အတွက် မြပုေကာင်း၊ မလုပ်ေကာင်းဘူးဆိုြပီး အလှူခံခဲ့တာပါပဲ’
x x x x x x x
စစ်အစိုးရကား မတတ်သာ၍ ြပန်လွှတ်ေပးခဲ့ရြပီး ဒကာ၊ ဒကာမတို့၏ ေကာင်းမှု ေြကာင့်ကမ္ဘာေအး မဟာဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက်ြကီး တစစ စည်ပင်လာသည်ကိုပင် အြမင်မြကည်နိုင်ြက။ သူပုန်ဘုန်းြကီး၊ အတိုက်အခံဆရာေတာ် ဟူေသာဘွဲ့က ေြကာက်ခမန်းလိလိကပ်ြငိေနခဲ့
ြကသည်။
၁၉၉၆ ခုနှစ်၊ (၁၄)ြကိမ်ေြမာက် နိုင်ငံလံုးဆိုင်ရာ ေရွှကျင်နိကာယဂိုဏ်းလံုးကျွတ်အစည်းအေ၀းြကီးတွင် ထိုဆရာေတာ်က အတွင်းေရးမှူးအြဖစ် တာ၀န်ယူေဆာင်ရွက်ခဲ့သည့်ယင်းအခမ်းအနား၏ သံဃာအဖွဲ့အတွင်းေရးမှူးနှင့် စစ်အစိုးရအတွင်းေရးမှူးတို့ ဆံုြကပံုကိုဆရာေတာ်က မှတ်မှတ်ရရ မိန့်ြကားခဲ့ဘူးေလသည်။
‘တိုက်တိုက်ဆိုင်ပါပဲ ဒကာြကီးရာ၊ ေရွှကျင်သာသနာ့ဗိမာန်ြကီးရဲ့ အေပါ်ထပ်မှာအစည်းအေ၀းလုပ်မှာြဖစ်တဲ့အတွက် အေပါ်ထပ်ကိုအြကွမှာ ဗိုလ်ခင်ညွန့်နဲ့ ေလှခါးရင်းမှာြဗုန်းကနဲ ဆံုမိြကတယ်။ တံခါးတေပါက်ဆီက ၀င်လာြကတာဆိုေတာ့ေထာက်လှမ်းေရးဘက် ကေရာ သံဃာေတာ်ေတွ
ဘက်ကေရာ ေြကာင်ြကည့်ေနြကတယ်။ပထမေလှခါးထစ်ကို ဘုန်းြကီးတက်လိုက်ေတာ့ ဗိုလ်ခင်ညွန့်ကလည်း မေလျှာ့ဘူး။
ဘုန်းြကီးနဲ့ ရင်ေဘာင်တန်း တက်လာတယ်။ ေလး၊ ငါး၊ ေြခာက်ထစ်ရင်ေဘာင်တန်းတက်လာေတာ့ ဘုန်းြကီးစဉ်းစားတယ်။ ေလျှာ့ေပးြပီး
ေလှခါးထစ်ချန်ြပီးေနခဲ့ရင် ေကာင်းမလားေပါ့။ သို့ေသာ် ဘုန်းြကီးဟာ ၀ိနည်းေတာ် နဲ့အညီေနထိုင်တဲ့ ပုဂ္ဂိုလ်ြဖစ်တဲ့အတွက် ငါေလျှာ့ခဲ့ေသာ် သာသနာေတာ်ကို ညှိုးေအာင် လုပ်ရာကျလိမ့်မယ်ဆိုြပီး ရင်ေဘာင်တန်းလျက်ပဲ အေပါ်ထပ်ကို ေရာက်ခဲ့ပါတယ်။ သူ့စိတ်ထဲဘယ်လို ေနမယ်ဆိုတာ ဘုန်းြကီး မသိေပမဲ့ ဘုန်းြကီးအေနနဲ့ သူ့ကို ဘယ်အခါမှစိတ်မကွက်ခဲ့ပါဘူး’ဆရာေတာ် စကားအရဆိုလျှင် ဗိုလ်ခင်ညွန့် ကံြကီးထိုက်ေလသေလာ။
x x x x x x x
ေတာင်မေရာက်၊ ေြမာက်မေရာက် မင်းဒင်ကား ဆရာေတာ်နှင့် ရင်းနှီးလာသည်နှင့် အမျှေပါက်ကရေမးခွန်းေတွ ေလျှာက်ထားခဲ့ဘူး၏။
‘အရှင်ဘုရား ဗုဒ္ဓဘုရားရှင်ရဲ့ အရပ်ေတာ်ဟာ ၁၈ ေတာင်တို့၊ ၉ ေတာင်တို့ဆိုတာြဖစ်နိုင်ပါသလားဘုရား။ တပည့်ေတာ်က အင်ဂျင်နီယာြဖစ်တဲ့အတွက်
ဘုရားရှင်လက်ထက်က ေကျာင်းေတွ၊ အေဆာက်အဦးေတွရဲ့ ပန္နက်ပံုေတွကို ေလ့လာရင် မြဖစ်နိုင်ဘူးထင်ပါတယ်’
‘ဒကာမင်းဒင်၊ ဘုရားရှင်ရဲ့ အရပ်ေတာ်နဲ့ ပတ်သက်လို့ ပါဠိ၊ အဋ္ဌကထာေတွဟာအမျိုးမျိုးြပဆိုြကေသာ်ြငားလည်း ဘုန်းြကီးအသိဉာဏ်နဲ့ ချိန်ဆရာမှာ ဘုရားရှင်ဟာ အိန္ဒိယေသွးပါတဲ့အတွက် ကုလားလူမျိုးများကဲ့သို့ အသားရည်ရှိမယ်။ မဟာပုရိသလက္ခဏာများနဲ့ြပည့်စံုတဲ့အတွက်အရပ်အေမာင်း
ေကာင်းမှာ အမှန်ြဖစ်တယ်။ ယေသာ်ဓရာမိဖုရားဟာသာမန် အမျိုးသမီးအရပ်ေမာင်းမျှသာ ြဖစ်တဲ့အတွက် အရပ် ၁၈ ေတာင်ရှိသူနဲ့စပ်ယှက်ဖို့ဆိုတာ မြဖစ်နိုင်ဘူး။ ဘုန်းြကီးသေဘာအရဆိုရင် ၁၈ မိုက်ဟာသင့်ေတာ်မှန်ကန်မယ်လို့ ယူဆပါတယ်’
လက်ေတွ့ကျလှေသာ ဆရာေတာ်အေြဖကား မင်းဒင်ပါးစပ်ကို ရုတ်ချည်း ပိတ်သွားေစခဲ့ပါသည်။ ပညာစမ်းသည့်သေဘာ ြဖစ်ခဲ့ြခင်းအတွက်လည်း သတိရတိုင်း ဆရာေတာ်သို့ရည်မှန်းကန်ေတာ့ ေတာင်းပန်ဆဲပင် ြဖစ်ပါ၏။
x x x x x x x
ဆရာေတာ်၏ ဉာဏ်ပညာနှင့် ပရိယတ္တိသင်ြကားပို့ချမှုကဏဍတို့အတွက် ၁၉၉၈ ခုနှစ် တွင်ထိုင်းနိုင်ငံ၊ ချူလာေလာင်ကွန်ရာဇ၀ိဇ္ဇာလယတက္ကသိုလ်မှ ဗုဒ္ဓစာေပဆိုင်ရာ ဂုဏ်ထူးေဆာင် ပါရဂူ(Ph.D)ဘွဲ့ ဆက်ကပ်ခံရစဉ်ကလည်း စစ်အစိုးရက သံသယမကင်း။“ထိုင်းနိုင်ငံ ချူလာေလာင်ကွန်တက္ကသိုလ်က စာတေစာင်ေရာက်လာတယ်။ ဘုန်းြကီးေရးလိုတဲ့ ဗုဒ္ဓစာေပဆိုင်ရာ စာတမ်းတခုကို ပါဠိချည်းသက်သက် ေရးပို့ဖို့ေလျှာက်ထားတာပါ။ ဘုန်းြကီး စာမျက်နှာေလးဆယ်ရှိတဲ့ စာတမ်းကို ေရးပို့ြပီး။ မြကာခင်မှာေဒါက်တာဘွဲ့ ့ဆက်ကပ် တဲ့အေြကာင်း စာေရာက်လာပါတယ်။ ဒါကို အစိုးရကေသွးရိုးသား
ရိုးမှဟုတ်ပါ့မလား ဆိုြပီး မယံုဘူးဗျာ”“အဲဒီအခမ်းအနားကို လွှတ်မလိုလို၊ မလွှတ်လိုလိုနဲ ့ေနာက်ဆံုးကျမှ အေစာင့်နဲ့တက်ခွင့်ရတယ်။ သူတို့ကေတာ့ ကပ္ပိယအေနနဲ့ လိုက်တာပါေပါ့။ ဒါေပမဲ့ အခမ်းအနားကျင်းပ ေနချိန်အထိ ဗိုလ်ခင်ညွန့်ဆီကို အေသးစိတ် သတင်းပို့ေနတာဘုန်းြကီးြကားေနတာပဲ။ ဘုန်းြကီးဘွဲ့အမည်ေခါ်ြပီး ဘွဲ့လက်မှတ်ကပ်ြပီးမှပဲ သူတို့စိတ်ေအးသွားပံုပဲ”
၂၀၀၀ ခုနှစ် အေမရိကန်နိုင်ငံ၊ နယူးေယာက်ြမို့တွင် ကျင်းပခဲ့ေသာ ကမ္ဘာ့ ဘာသာ ေပါင်းစံုညီလာခံသို့ ြကွေရာက်ြပီး ြမန်မာြပည်ြပန်ေရာက်သည်နှင့် ဆရာေတာ်ကို စစ်အစိုးရရာဇမာန် ရှြပန်ေပသည်။
“ဘုန်းြကီး ဘာတတ်နိုင်မလဲ။ သူတို့က ဘယ်သတင်းဌာနနဲ့မှ စကားမေြပာပါနဲ့လို့မှာထားတယ်။ ဘုန်းြကီးတပါးတည်း ဟိုတယ်ခန်းမှာရှိေနတုန်း ဟဲလို တပည့်ေတာ်စိန်ေကျာ်လှိုင်ပါဘုရား၊ တိပိဋကဆရာေတာ် ရှိပါသလားဘုရားဆိုေတာ့ ဘုန်းြကီးဘယ့်နှယ်လုပ် လိမ်မလဲ။ ေအး ဘုန်းြကီးပဲဆိုြပီးသူတို့ေမး
တာ သံုးေလးခွန်းေြဖလိုက်တယ်။သာသနာေရး နဲ့သာ ပတ်သက်တယ်။ ြပန်လည်းေရာက်ေရာ အစိုးရတဖွဲ့လံုး ခပ်တန်းတန်းြဖစ်ေနရာ”
x x x x x x x
၂၀၀၄ ခုနှစ်ဆန်းပိုင်း မင်းဒင် ဘန်ေကာက်မှာရှိစဉ် ‘အမိေြမက ဇနီးသည်က ဖုန်းဆက်လာသည်။
“ရှင့်ဆရာေတာ် ဘန်ေကာက်ေဆးရံုမှာ တက်ေနတယ်။ ရှင့်ကို ေမးေနတယ် ေြပာ တယ်”
“ေဆးလာ စစ်တာလား”
“မဟုတ်ဘူး၊ ေနမေကာင်းတာ”
“ဘာေရာဂါများလည်းကွာ”
“ေသချာေတာ့မသိဘူး၊ ကိုယ်တိုင်သာ သွားေလျှာက်ေပေတာ့”
သည်လိုနှင့် ေမးရင်းစမ်းရင်း ချူလာေလာင်ကွန်ေဆးရံုကိုေရာက်ေတာ့ ဆရာေတာ် တပည့်ဦးဥ္ဇင်းက -
“ဒကာြကီးလာတာ အေတာ်ပဲ။ ဒကာြကီးကို ဆရာေတာ် ေမးေနတာ နှစ်ခါသံုးခါရှိြပီ”
ချက်ချင်း၀င်ဖူးခွင့်ရသည်။ ဆရာေတာ်၏ေရာဂါကာ ရိုးတွင်းြခင်ဆီကင်ဆာဟု ဆိုပါသည်။
“အရှင်ဘုရား ေနသာပါရဲ့လား ဘုရား”
“အခုေတာ့ ေနလို့ ထိုင်လို့ေကာင်းပါတယ်။ သို့ေသာ် ဘုန်းြကီးဘ၀င်မကျစရာ တခု ေတာ့ရှိတယ်။ ဒကာြကီးရာ၊ ဘုန်းြကီးေနမေကာင်းတာကို တာ၀န်ရှိသူေတွကို အေြကာင်းြကားေတာ့ ဆရာ၀န်ြကီးေတွ လွှတ်ေပးတယ်။ အဲဒီဆရာ၀န်ြကီးေတွက‘ဘာမှမြဖစ်ဘူးတဲ့ဗျာ’ ဘုန်းြကီးက ခံစားေနရသူဆိုေတာ့ ေသချာစစ်ပါဦးေြပာေတာ့လည်းမြကိုက်ြကဘူး။ ကိုယ့်စားရိတ်နဲ့ကိုယ်သွားမယ် ေြပာတာေတာင် မယံုလို့ထင်ပါရဲ့၊လွယ်လွယ်
်နဲ့ မလွှတ်ဘူး။ အြကိမ်ြကိမ်စစ်ေမးြပီးမှ သွားခွင့်ရတယ်။ ဒီေရာက်ေတာ့မှေသချာြကပ်မတ်စစ်ေဆးြကည့်ေတာ့ ေရာဂါသိရလို့ ကုသေပးေနြကတာ ဗမာြပည်မှာဆိုဘုန်းြကီးေသေလာက်ြပီ“
ဆရာေတာ်၏ ကျန်းမာေရးကိစ္စနှင့် ပတ်သက်၍ ထိုင်းဘုရင့်မိသားစုက တာ၀န်ေကျလှ ပါ၏။ထိုင်းဘုရင်တပ်မေတာ်မှ ဗိုလ်ချုပ် ၀ိချစ်ယာဒိပ်၏ သတင်းပို့မှုေြကာင့် ထိုင်းဘုရင်မိသားစုက ဆရာေတာ်၏ ေဆး၀ါးကုသစရိတ် အ၀၀ကို ထိုင်းဘတ်ေငွ ၃ သန်းခန့်အထိအကုန်အကျခံ ခဲ့ြပီး ထိုင်း
သာသနာပိုင်သာ အသံုးြပုရသည့် သံဃာ့၀ဇီရဉာဏေဆာင်မှာပင်ြပုစုကုသေပး သည်။ ဗမာတို့ ရှက်ဘို့ေကာင်းေလစွ။
x x x x x x x
ြမန်မာဆရာ၀န် သမားေတာ်ြကီးများက ဘာမှမြဖစ်ပါဟု ဘာေြကာင့် မှတ်ချက်ချခဲ့သည်မသိ။ ဆရာေတာ်ကျန်းမာေရးအတွက် ထိုင်းနိုင်ငံ ဆရာ၀န်များက အဂင်္ငလန်၊အေမရိကန် နိုင်ငံတို့ရှိ အနုဇီ၀ ဓါတ်ခွဲခန်းတို့၏ အကူအညီြဖင့် အြကိမ်ြကိမ်ြကိုးပမ်းခဲ့ြကေသာ်လည်း ယမန်နှစ် ဤအချိန် ၂၀၀၆ ခုနှစ်၊ စက်တင်ဘာလ (၂၄) ရက်၊တနဂင်္ငေနွေန့ (၀၇း၃၅) နာရီတွင် ထိုင်းနိုင်ငံ၊ ဘန်ေကာက်ေလဆိပ်၌ ဆရာေတာ်ဘ၀နတ်ထံ ပျံလွန်ေတာ်မူ
ူခဲ့ေလြပီ။
ဤသို့လျှင် ထိုသို့လျှင် လွန်ခဲ့ေသာ ၁၈ နှစ်ကပင် ဗမာစစ်အစိုးရကို ပတ္တနိက္ကုဇ္ဇနကံေဆာင်ထိုက်သည်ဟု ရဲ၀ံ့ြပတ်သားစွာ ဆံုးြဖတ်ခဲ့ေသာ ဗမာအစိုးရ အြငိုးြကီးခဲ့ေသာထိုဆရာ ေတာ် အရှင်ြမတ်ကား အြခားသူမဟုတ်။ ရန်ကုန်ြမို့မဟာဂန္ဓာရံုေကျာင်းတိုက်၏ပဓာနနာယက ဆရာေတာ် တိပိဋဓရ၊ ဓမ္မဘဏဍာဂါရိက၊ အဂ္ဂမဟာပဏဍိတ၊အဘိဓမ္မပါဠိပါရဂူ၊ ပရိယတ္တိ သာသနာ့အေကျာ် ဘဒ္ဒန္တ အရှင်သုမဂင်္ငလ လကင်္ငါရ (Ph.D) ပင်ြဖစ်ပါသည်။
ဆရာေတာ်အရှင်ြမတ်ဘုရား၊ အရှင်ဘုရား လက်မွန်မဆွ ဆံုးြဖတ်ခဲ့ေသာပတ္တနိက္ကုဇ္ဇန ကံေဆာင်ေသာအမှုကို ယခုအခါ ြမန်မာြပည်တ၀ှမ်း သံဃာအာဇာနည်များမှရွပ်ချွံေြပာင်ေြမာက် စွာ ြပုလျှက်ရှိရာ သာသနာသမိုင်းတွင် အေလးအြမတ်မှတ်တမ်းြပုရမည့် အေြခအေနသို့ ေရာက်ရှိေနပါြပီဘုရား။
ေရွှ၀ါေရာင်လှိုင်းလံုးြကီး တနိုင်ငံလံုးတွင် ဖံုးလွှမ်းေနသည်ကို ေရာက်ရှိရာ ြမင့်ြမတ်
ေသာ ဘံုဘ၀မှ ြမင်လှည့် ြကားလှည့်ေစလိုပါသည်ဘုရား။
☼ ☼ ☼ ☼ ☼
မင်းဒင်
(၂၄၊ ၉၊ ၀၇)
0 comments:
Post a Comment